Neem contact op voor de mogelijkheden: 085-0022932
Bedrijfslogo ontwerpen: 15 Bewezen Tips voor Direct Resultaat

Bedrijfslogo ontwerpen: 15 Bewezen Tips voor Direct Resultaat

Waarom is een logo eigenlijk belangrijk? Kan ik niet gewoon zelf een bedrijfslogo ontwerpen? En hoeveel tijd kost het me eigenlijk om een logo te ontwerpen?

Vragen als deze horen wij vaak. En dat is logisch. Wanneer er over logo’s en het ontwerpen hiervan wordt gesproken, zijn er veel verschillende factoren die ter sprake komen. Daarnaast worden deze factoren vaak vaag en verschillend omschreven. 

Denk aan ontwerpbureaus die sterk in prijs verschillen, de kwaliteit die lastig te onderscheiden is voor het ongetrainde oog, het belang van een goede logo wat niet altijd duidelijk is, en wat maakt überhaupt een logo goed of slecht? 

Je hebt als ondernemer al genoeg aan je hoofd, moet je dit nog allemaal uitvogelen ook. Wees gerust. Na het lezen van dit artikel zal je geen vragen meer hebben omtrent bedrijfslogo ontwerpen, en weet je gelijk wat je te doen staat, ongeacht of je dit nou zelf oppakt of laat doen.

In deze blog


  • Wat is een logo?
  • Waarom een logo?
  • Kan ik zelf een bedrijfslogo ontwerpen of moet ik het uitbesteden?
    • Optie 1: Zelf een logo maken
    • Optie 2: Budget logo laten ontwerpen
    • Optie 3: Goedkoop een logo laten ontwerpen
    • Optie 4: Duurdere logo laten ontwerpen
    • Optie 5: High-end logo pakket
    • Optie 6: Ontwerpprijs uitreiken
  • Wat maakt een goede/effectieve logo?
    • Aspect 1: Memorabel
    • Aspect 2: Tijdloos
    • Aspect 3: Flexibel
    • Aspect 4: Simpel
    • Aspect 5: Gepast
  • Tips voor het bedrijfslogo ontwerpen
  • Waar op te letten bij uitbesteden van een bedrijfslogo ontwerp
    • Begin met een duidelijke briefing/opdracht
    • Wees op de hoogte van wat je koopt
    • Wees leergierig
  • Tot slot

Wat is een logo?

Als ondernemer komen er veel dingen op je af, waaronder ook het profileren van je bedrijf. Je logo is hier een groot onderdeel van. 

Een logo, in de simpelste vorm, is een symbool of beeldmerk van je bedrijf dat wordt gebruikt voor de herkenbaarheid in verschillende communicatie-uitingen. Hiermee geef je aan dat een product of dienst van jouw bedrijf afkomstig is.

Op een dieper level, geeft een logo je bedrijf een ‘gezicht’. Net zoals het gezicht van een persoon die een eerste indruk op je achterlaat, laat het logo een eerste indruk achter bij klanten die voor het eerst in aanraking komen met je bedrijf.

Op de langere termijn, net zoals bij een persoon, begin je de karaktereigenschappen te verbinden aan het gezicht, oftewel je logo. Je ervaringen, je herinneringen, je associaties met een persoon zijn allemaal gekoppeld aan het gezicht.

Kort samengevat, een logo is het symbool van je bedrijf waar je doelgroep (huidige en potentiële klanten) bepaalde associaties mee maken en verwachtingen bij hebben.

Een logo die al jaren bekend is en bepaalde waardes met zich meedraagt is het voc symbool
Logo’s bestaan al een tijdje, en kunnen een grote waarde hebben voor de naamsbekendheid van je bedrijf.

Waarom een bedrijfslogo ontwerpen?

Een logo is niet het enige wat bijdraagt aan de perceptie van je bedrijf. In het voorbeeld met het menselijk gezicht als metafoor, is het gezicht van een persoon niet het enige wat bijdraagt aan het imago van iemand.

Hoewel het imago van jouw bedrijf van verschillende factoren afhangt, is je logo hier wel een belangrijk onderdeel van.

Hiermee vervult een logo ook verschillende functies. Een logo is belangrijk voor zowel potentiële klanten, als bestaande klanten. 

Het is ook belangrijk voor inspanningen zoals marketing, zodat je herkenbaarheid wordt vergroot en de associatie van je marketing inspanningen worden gekoppeld aan iets herkenbaars waar je bedrijf voor staat.

Een goede bedrijfslogo ontwerpen is daarom voor elk bedrijf van belang, en niet uitsluitend voor grote bedrijven zoals Nike en Coca Cola

een logo is belangrijk voor elke ondernemer en bedrijf
Coca Cola is een voorbeeld van een bekend logo, maar ook kleine bedrijven hebben baat bij een goed logo.

Redenen voor een bedrijfslogo ontwerpen:

  • Is de eerste indruk van je bedrijf
  • Is het herkenningspunt (gezicht) van je bedrijf
  • Vormt een essentieel symbool die bijdraagt aan het imago van je bedrijf
  • Is belangrijk bij de perceptie van je bedrijf
  • Een manier om je te onderscheiden van je concurrentie
  • Is essentieel bij het uitstralen van professionaliteit en geloofwaardigheid
  • Door het herhaaldelijk doorvoeren van een logo blijft jouw bedrijf beter hangen bij bezoekers en klanten
  • Je bent makkelijker vindbaar door gebruik van je logo
  • Communiceert de kwaliteiten van je bedrijf

Dit is slechts een greep aan functionaliteiten die een logo voor je bedrijf kan betekenen.

Een logo is dus wél belangrijk. Hoe kies ik iemand voor bedrijfslogo ontwerpen, of zou ik dat zelf kunnen?

Hoewel het verschilt per industrie hoe belangrijk het is om een logo te hebben, is het voor ieder bedrijf op z’n minst handig om een bedrijfslogo te hebben. 

Zoals uit de bewoording al blijkt, is er geen one size fits all – antwoord/oplossing. 

Een goede vuistregel is, des te belangrijker je merk en merknaam is voor het verkopen van je product of diensten, des te meer zou je moeten investeren in het ontwerpen van je logo en eventuele huisstijl of branding strategie.

Om het simpel en begrijpelijk te houden, gaan we de meest voorkomende opties langs die je als ondernemer kan overwegen.


GRATIS WEBPAGINA ANALYSE

Benieuwd wat er verbeterd kan worden aan uw website? Is alles geoptimaliseerd voor uw klanten? Vraag geheel vrijblijvend een gratis analyse aan.


Optie 1: Zelf een logo ontwerpen

Ten eerste is het mogelijk om zelf aan de slag te gaan. Helemaal als je handig bent met grafische vormgeving, is dit een redelijke optie. 

Wanneer je voor deze optie gaat, vergis je dan vooral niet in de tijd die het in beslag neemt. Een logo kan er na een middagje misschien wel mooi uitzien, maar is het ook effectief, en communiceert het de juiste boodschap naar je doelgroep

Verder in dit artikel staan wat tips om rekening mee te houden wanneer je zelf begint met ontwerpen van een logo.

wanneer je een eigen logo zou moeten ontwerpen

Optie 2: Een budget optie

Met websites zoals Fiverr, is het tegenwoordig mogelijk om tegen een prikje een logo te laten ontwerpen. Onder de budget optie vallen logo’s onder de 50 euro. 

Tenzij het een kennis is die het voor een vriendenprijsje doet, raad ik deze optie af. Buiten dat je niet de juiste bestanden toegestuurd krijgt (slechte kwaliteit, niet schaalbaar, niet bestemd voor drukwerk), zijn de logo’s vaak hergebruikte logo’s.

wanneer je een budget logo zou moeten laten ontwerpen

Optie 3: Goedkope logo laten ontwerpen

Wanneer je een klein budget hebt, wat heel begrijpelijk is als kleine of startende ondernemer, kan je overwegen om voor een lage prijs een logo pakket bij een freelance ontwerper of ontwerpbureau aan te vragen.

In deze prijsklasse worden er niet veel resources beschikbaar gesteld, dus de tijd die gespendeerd gaat worden aan het ontwikkelen van je logo is gering. Dit betekent niet dat je logo van lage kwaliteit zal zijn. 

Nu is het moeilijk om kwaliteit te garanderen, maar het is wel mogelijk. Hierbij is het belangrijk om zo duidelijk mogelijk te zijn in je opdracht. 

Omdat er in weinig tijd veel gedaan moet worden, zorgen extra mailtjes en revisies voor minder tijd aan het uitwerken van je uiteindelijke resultaat. Bij eventuele vragenlijsten is het daarom belangrijk hier zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Daarnaast moet je goed opletten op wat je krijgt. Het is belangrijk dat je alle bestanden krijgt aangeleverd, de rechten van het logo na betaling volledig voor jou zijn (meestal vanzelfsprekend, maar er zijn uitzonderingen), en dat je enigszins begrijpt wat de ontwerper of ontwerpbureau kan leveren. 

Als er dingen onduidelijk zijn, vraag dat dan. Het klinkt logisch, maar het gebeurt maar al te vaak dat er miscommunicaties zijn tussen de ontwerper en de klant.

wanneer je een goedkope logo zou moeten laten ontwerpen

Optie 4: Uitgebreide logo laten ontwerpen

Wanneer je in de prijsklasse van 900 euro tot 10.000 euro kijkt, dan is je logo van significante belang bij het behalen van je doelen als bedrijf. Denk aan producten waar het logo op moet staan, verpakkingen etc. 

In deze prijsklasse is het uitzonderlijk om een logo te ontvangen die niet aan de verwachtingen voldoet. Vaak gaat dit gepaard met een algehele huisstijl (algehele manier van visuele communicatie), en soms zelfs met een branding strategie

Wanneer je deze optie overweegt, zorg dan dat de communicatie met de ontwerper/ontwerpbureau goed is. In het proces op deze schaal is het belangrijk dat de input voor het daadwerkelijk ontwerpen van hoge kwaliteit is. 

Hierdoor kan het uiteindelijke logo aan meerdere eisen voldoen, en zorgen dat je logo op zich een sterke waarde heeft voor je bedrijfsvoering.

In deze prijsklasse kan je een stuk meer verwachten van het uiteindelijke resultaat. Maak duidelijke afspraken, en zoek een ontwerpbureau uit waarmee de communicatie goed is, en die je vertrouwt.

wanneer je een uitgebreide logo zou moeten laten ontwerpen

Optie 5: Logo en branding laten ontwerpen

In de laatste optie is je merk uiterst belangrijk op je marktwaarde. Deze optie is niet geschikt voor startende of kleine ondernemingen. De investering is groter dan wat je er uiteindelijk als lokaal bedrijf uit kunt halen.

Deze prijsklasse is vooral voor grotere bedrijven, bedrijven met een sterke merknaam of merks afhankelijkheid, en bedrijven met een groot budget.

In dit segment wordt over alles nagedacht om je merk te versterken, en de kosten kunnen oplopen tot zelfs over de miljoen euro. 

wanneer je een volledige branding zou moeten laten ontwerpen

Optie 6: Kies een logo via een ontwerpwedstrijd

Er is nog een zesde optie, namelijk het kiezen van een logo via een zogenaamd ontwerpwedstrijd. Hierbij loof je een prijs uit voor de maker van het logo dat je uiteindelijk kiest om te gebruiken.

In deze optie is het belangrijk dat je enigszins verstand hebt van logo’s en hoe je de juiste designbrief (ontwerpopdracht) opstelt. 

Meerdere ontwerpers gaan aan de slag met de eisen en behoeftes die je opstelt. Als resultaat krijg je meerdere opties te zien, waaruit je vervolgens een winnaar kiest en aan diegene de beloofde prijs uitkeert.

De kwaliteit in deze optie kan sterk verschillen. Uiteraard komen op hogere prijzen, meer en wellicht meer capabele ontwerpers op af, maar zelfs met een hoge beloning kan bij een “verkeerde” opdracht de verschillende opties niet voldoen aan je verwachtingen.

Deze optie raden we aan als je kwaliteit van logo’s goed kan inschatten en beoordelen.

wanneer je een ontwerpwedstrijd zou moeten beginnen voor je logo ontwerp

Een bedrijfslogo ontwerpen kan dus op meerdere manieren. De prijs kan sterk verschillen, dit artikel over extreem dure logo’s en koopjes geeft een interessante kijk op de verschillende opties van bedrijfslogo ontwerpen.

Bedrijfslogo ontwerpen kan dus op meerdere manieren. Maar waar moet ik op letten om een logo te beoordelen?

In dit artikel heb ik al vaker het woord effectief gebruikt. Een goed logo is effectief; het voldoet aan de eisen en weerspiegelt het bedrijf op de juiste manier. Er zijn een paar aspecten waar je extra op kunt letten om de kwaliteit te beoordelen van een logo.

Aspect 1: Memorabel

Het eerste punt is het principe van herkenbaarheid. Een effectieve logo is herkenbaar, het is onderscheidend en sluit aan bij je bedrijf. Een gele M langs de snelweg is heel herkenbaar, zonder de naam van het bedrijf te noemen.

Wanneer je dit wilt beoordelen, is het handig om je doelgroep hier een kijk op te laten werpen. Als je beschikking hebt over meerdere concepten, vraag bijvoorbeeld welke de doelgroep het meest eruit vindt springen en welke ze denken dat het langst in hun geheugen zal blijven.

macdonalds logo is herkenbaar en memorabel , de kinderen weten maar al te goed wat de gele M langs de weg inhoud
De gele M is zeer herkenbaar zonder al te veel poes pas.

Aspect 2: Tijdloos

Hier zijn de meningen enigszins over verdeeld, maar tijdloosheid is belangrijk bij een goede logo. Logo’s van grote bedrijven worden wel is herontworpen, maar de houdbaarheid van logo’s is vaak lang, en de herontwerpen zijn niet altijd nodig.

Wanneer je investeert in het maken van een mooie logo en het opbouwen van je naamsbekendheid en reputatie, is het belangrijk dat je logo over 10 jaar nog steeds relevant is, zodat al de goede eigenschappen worden geassocieerd met je tijdloze professionele logo.

Daarom raden we je aan om tijdelijke trends niet mee te nemen in je opdracht, tenzij het voor een bepaalde tijdelijke campagne is.

Een tijdloze simpele logo die veel mensen zullen herkennen
Een effectief logo ontwerp blijft mensen aanspreken, ogeacht in welke tijdsperiode.

Aspect 3: Veelzijdigheid / Flexibel

Bij een logo denk je vaak aan een website, of een visitekaartje. Maar een bedrijfslogo behoort overal waar je bedrijf bij betrokken is ingevoerd te kunnen worden. 

Denk hierbij aan grote billboards, maar ook aan kleinere uitvoeringen op de webpagina op je mobiele telefoon. 

Om deze reden raden we de budget logo bijvoorbeeld af. Je hebt vector-bestanden nodig zodat je logo schaalbaar is. Het moet op verschillende groottes goed uit de verf komen, duidelijk zijn en voldoen aan de maatstaven van je bedrijf.

Daarnaast zitten verschillen in drukwerk, schilderwerk, web, monochroom (zwart-wit), donkere achtergronden, etc. 

Bij de duurdere pakketten worden vaak verschillende versies van logo’s ontworpen, voor verschillende afmetingen en doeleinden. Dit om de veelzijdigheid te waarborgen.

responsive logo azemble zorgt ervoor dat het logo herkenbaar is ook in kleinere formaten
Een “responsive” logo ontwerp zorgt ervoor dat het logo flexibel is en op verschillende formaten “leesbaar”.

Aspect 4: Simpel

Dit aspect is lastig voor zowel ontwerpers als opdrachtgevers. De kwaliteit van een simpele logo wordt vaak over het hoofd gezien, en opdrachtgevers willen vaak ‘te veel’ aspecten in een logo verwerken. 

In de uitwerking denkt de opdrachtgever vaak dat er te weinig is ontworpen voor wat hij heeft betaald, terwijl het verwerken van subtiele elementen vaak lastiger is dan het ontwerpen van uitbundige logo’s met alles erop en eraan.

Hierdoor worden logo’s vaak te druk, en over gecompliceerd. 

De kans is groter dat je doelgroep je begrijpt en onthoudt (vooral onbewust) bij het zien van een subtiele, simpele logo. 

apple logo oogt simpel en is alsnog een effectief beeldmerk
Het Apple logo oogt simpel, en is juist daarom een effectief beeldmerk.

Aspect 5: Gepast

Hierbij wordt bedoeld de mate waarop het aansluit met je bedrijf en de doelgroep. Straalt het logo uit wat het moet doen als merk? Past dit bij de doelgroep, en kan de doelgroep begrijpen waar je bedrijf voor staat?

Zoek een logo op van een willekeurige speelgoedwinkel en een logo van een willekeurige advocatenbureau. De communicatie naar de doelgroep toe is vanzelfsprekend heel anders.

Zorg dus dat het logo aansluit op jouw doelgroep.

Een logo van een speelgoedwinkel heeft een andere doelgroep dan advocatenkantoor
Duidelijk geen geschikt logo voor een advocatenbureau.

Het is altijd goed om naar bedrijfslogo ontwerpen te kijken voor inspiratie. Neem bijvoorbeeld de evolutie van de bekende McDonalds logo als inspiratie voor het ontwikkelen van je eigen logo.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn ontwerp voldoet aan de aspecten van een effectieve logo?

Grafische vormgevers en ontwerpers hebben hele studies en veel tijd geïnvesteerd in het beheersen van het ontwerpen van effectieve logo’s. De reden hiervoor is dat het niet makkelijk is om een logo te ontwerpen die voldoet aan alle aspecten.

Alsnog, is het mogelijk om ook zelf een effectieve logo te ontwerpen. Met de volgende tips, fatsoenlijke software (Adobe Illustrator bijvoorbeeld) en enigszins creatieve aanleg, moet het lukken om zelf een professionele logo te ontwerpen.

Tip 1: Neem de tijd

Helemaal voor ondernemers is tijd kostbaar, maar dit houdt niet in dat het verstandig is om een logo ontwerp zo snel mogelijk af te ronden.

Net als ontwerpbureaus die procesgewijs te werk gaan, is het verstandig om ook een logisch proces aan te houden. Daarnaast is het ontwerpen van een logo ook een creatief proces, wat vaak iteraties betekent.

Dit kan allemaal tijd kosten, maar zoals eerder uitgelegd, een logo is het gezicht van je bedrijf en de drager van je bedrijfsimago, daar moet je natuurlijk wel iets goeds van maken.

wees geduldig met je logo ontwerp als je er niet bekend mee bent een goed resultaat en efficiente logo heeft tijd nodig
Voor ongetrainde ontwerpers kan het even duren voordat een logo volstaat.

Tip 2: Denk vanuit de doelgroep

Deze tip is overlappend met het aspect dat je logo gepast (Aspect 5 van een effectieve logo) moet zijn.

Verplaats je in de doelgroep. Jij kent je eigen doelgroep als geen ander, dus probeer tijdens het ontwikkelen van je logo constant vanuit de perspectief van je klant te denken. 

ken je doelgroep ook bij het ontwerpen van je logo is deze belangrijk
Voorkom een discrepantie tussen je onderneming en je doelgroep, zorg dat de perceptie van je logo aansluit op je bedrijf.

Tip 3: Weet wat je wilt communiceren

Naast dat de doelgroep affiniteit moet hebben met je logo, moet het logo ook vooral jouw bedrijf vertegenwoordigen. Hoewel je in gedachten wel weet wat de visie en missie zijn van je bedrijf, is het toch handig om de waarden die je logo uit moet stralen op papier te zetten.

Stel jezelf vragen die je helpen bij het bepalen van de uitstraling van je logo. Vragen als:

  • Waar staat mijn bedrijf en mijn merk precies voor?
  • Wat maakt mij onderscheidend van de concurrentie?
  • Wat is voor mij en mijn bedrijf belangrijk?
  • Welke ideologieën streeft mijn bedrijf naar?
  • Welk bericht wil ik aan mijn klanten geven?
weet wat je uit wilt stralen met het ontwerpen van je logo
Bedenk hoe je jezelf wilt profileren, en zorg dat je logo dit weerspiegelt.

Tip 4: Genereer meerdere ideeën

Dit klinkt als een open deur intrappen, maar begin met een ideefase en schetsfase. Gebruik pen en papier, schrijf alles wat in je opkomt en wat je verwacht van je logo. Doe een brainstormsessie, maak mindmaps, neem notities als je tijdens ander werk opeens inspiratie krijgt, en probeer vanuit meerdere perspectieven te denken.

Soms is een idee helemaal geweldig in je hoofd, maar kom je er snel achter dat het niet werkt op papier. Blijf ideeën genereren, totdat je enkele ideeën hebt waar je echt tevreden mee bent, en die in de uitwerking potentie hebben om te voldoen aan de eisen van een effectieve logo.

Wanneer je vastzit, of geen inspiratie hebt, Google dan voor afbeeldingen om inspiratie op te doen van logo’s in vergelijkbare industrieën. Als fotograaf zou je bijvoorbeeld in Google images kunnen zoeken op: fotograaf logo.

genereer meerdere ideeen voor het ontwerpen van je bedrijfslogo
Ideegeneratie is een belangrijke stap in het toewerken naar een nieuwe logo.

Tip 5: Ga aan de slag

Begin met ontwerpen en wees niet bang om fouten te maken. Het zijn vaak juist de fouten die leiden tot een succesvolle logo ontwerp.

Tijdens het ontwerpen denk aan alle punten van je ideegeneratie, en stel vervolgvragen.

Met vervolgvragen bedoelen we vragen als:

  • Welke kleur(en) moet ik gebruiken om zakelijk/speels/modern over te komen?
  • Welke lettertype straalt het beste uit wat ik wil communiceren?
  • Wat voor type logo werkt het best voor mijn industrie en ideeën?

Door antwoord te geven op dergelijke vragen ga je in de juiste richting werken. 

ga aan de slag met het ontwerpen van je logo en durf fouten te maken
Je leert het beste door te doen, ga aan de slag en wees niet bang om fouten te maken.

Tip 6: Denk aan basisprincipes van ontwerpen

Nu ben je misschien niet een ontwerper van beroep, toch is het belangrijk om enkele basisprincipes in gedachte te houden tijdens het ontwerpen van je logo.

Denk aan de volgende punten:

  • Contrast; met contrast kan je bepaalde elementen meer kracht geven.
  • Consistentie; gebruik maximaal 2 verschillende lettertypes en zorg dat de vormen en rondingen op elkaar aansluiten. Zelfde geldt voor kleurgebruik en dergelijke.
  • Hiërarchie; weet wat de belangrijke en de minder belangrijke aspecten zijn van je logo. 
  • Balans; hierbij gaat het om de visuele stabiliteit. Door elementen te gebruiken waardoor je logo in balans staat, krijg je de indruk van stabiliteit en zekerheid.
  • Verhoudingen; zorg dat alles in verhouding is, en niet dat iets overdreven groot is ten opzichte van een element die net zo belangrijk is en die vervolgens extreem klein is weergegeven.
  • Symmetrie; voor onervaren ontwerpers raden we aan om de grafische elementen symmetrisch te houden.
  • Uitlijning; zorg dat alles op een bepaalde uitlijning staat, zodat je logo geordend, gestructureerd en professioneel overkomt. Wil je een wat speelse uitstraling kan je juist het tegenovergestelde doen.
  • Gebruik negatieve ruimtes ; wees creatief met de ruimte die je niet ‘ontwerpt’. De ruimte die je overlaat zegt soms meer dan de ruimte die je gebruikt in je logo. 
zorg dat je logo in balans is en hou je aan de ontwerp principes
Hou je aan een paar simpele regels zodat je logo in balans is.

Tip 7: Versimpel je ontwerp

Dit is een stap waar beginnende ontwerpers ook moeite mee hebben. Het versimpelen van je ontwerp. Dit komt mede doordat klanten de meerwaarde van versimpeling ook niet inzien.

Het versimpelen van je ontwerp is een effectieve manier om je logo meer tijdloos en effectief te maken.

Wees niet bang om overbodige elementen te schrappen, en grafisch complexe vormen te veranderen naar de meest basic vorm.

bij ontwerpen van een logo probeer het simpel te houden met niet te veel poes pas
Probeer het ontwerp te minimaliseren tot het nodige.

Tip 8: Slaap een nachtje over je resultaat

Wanneer je denkt een geweldig logo te hebben ontworpen, slaap er nog een nachtje of twee over. Laat het ontwerp met rust, en probeer er dan weer naar te kijken vanuit een ‘neutraal’ perspectief.

Voldoet het aan alle aspecten van een effectieve logo? Ben je nog steeds zo enthousiast over je uiteindelijke logo?

laat het inzinken en slaap een nachtje of twee over je ontworpen bedrijfslogo
Slaap een nachtje over je ontwerp.

Tip 9: Evalueer je ontwerp

De logo die je hebt ontworpen voldoet aan je verwachtingen en eisen. Nu is het belangrijk om het ontwerp te toetsen op de toepasbaarheid.

Is je logo schaalbaar? Probeer je logo te verkleinen tot postzegelformaat, en te vergroten op banner grootte. Is het logo duidelijk ‘leesbaar’ in beide gevallen?

Naast schaalbaar zijn er meerdere methodes om te testen of je logo effectief is. Probeer een monochroom of zwart-wit versie van je logo uit. Is het nog steeds een mooie logo die communiceert wat je wilt vertellen als bedrijf?

En wat als je je logo op een donkere ondergrond gebruikt. Is het dan nog steeds effectief? 

Denk aan Aspect 3: Veelzijdigheid / Flexibel

voldoet je beeldmerk aan alle eisen van een effectieve logo
Voldoet je ontwerp aan alle eisen en verwachtingen?

Tip 10: Implementeer je ontwerp

Tijd om je bedrijfslogo leven in te blazen. Gebruik het op al je marketing uitingen en al je communicatie doeleinden. Wees trots op je logo. 

Afhankelijk van je doelgroep zou je ook creatief hiermee om kunnen gaan, denk aan een ‘logo reveal’ of teaser.

als je tevreden bent met je logo moet je uitpakken

De tips zijn wel heel erg uitgebreid. Kan je niet quick pointers geven?

Wellicht is het teveel tekst in de tips om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van een logo. Dus hier een beknopte versie voor een bedrijfslogo ontwerpen:

  • Verwacht niet dat je logo in een paar uurtjes klaar is, het is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, dus neem hiervoor de tijd.
  • Het logo moet jouw bedrijf en kernwaarden uitstralen, en tegelijkertijd aansluiten bij je doelgroep.
  • Je moet in vector-bestanden te werk gaan, zorg dus voor de juiste software. Adobe Illustrator is een veelgebruikte programma, maar je zou ook naar andere goedkopere opties kunnen kijken zoals Inkscape.
  • Genereer ideeën. Ook al ben je niet de meest creatieve persoon, probeer een mindmap te maken en je ideeën op papier te zetten, sommige succesvolle ontwerpers kunnen absoluut niet mooi tekenen, het gaat hier echt om de gedachtegang en het opdoen van inspiratie.
  • Durf fouten te maken. Ga gewoon aan de slag, en kijk hoe je ideeën uitpakken.
  • Blijf kritisch op je eigen werk, en denk aan de aspecten van een goede logo. Als het kan, vraag vrienden die kritiek durven te uiten om je werk te beoordelen.
wat snelle tips voor het verbeteren van je bedrijfslogo ontwerp
Tips, die niet zo geheim zijn, maar je wel verder zullen helpen.

Duidelijk. Zijn er ook tips en aspecten waar ik op moet letten wanneer ik een logo ontwerp uitbesteed?

Zeker. Bij het uitbesteden van het bedrijfslogo ontwerpen is het ook belangrijk om secuur te werk te gaan, ook al wordt het echte werk voor je gedaan.

Door goed voorbereidend werk te doen, kan je er voor zorgen dat de bedrijfslogo ontwerpen aansluit op je verwachtingen en wensen, en ervoor zorgen dat de kosten niet te veel oplopen.

Begin met een duidelijke briefing

Net zoals de meeste dingen in het (bedrijfs)leven, is de kwaliteit van de output gecorreleerd aan de input. Met andere woorden, een goede briefing geeft een hogere kans van slagen. 

Hier zijn de punten die duidelijk gecommuniceerd moeten worden naar een ontwerper of ontwerpbureau toe:

  • Je bedrijfsnaam (denk aan de naam die je logo MOET bevatten, en wat niet)
  • Slogan: optioneel, maar kan een sterke meerwaarde zijn voor je logo
  • Gedetailleerde bedrijfsomschrijving: hoe beter je dit uitlegt aan een ontwerper, des te beter kan hij of zij dit vastleggen in je logo. Steekwoorden zijn niet per se nodig, aangezien een goede ontwerper deze er wel uit plukt.
  • Voorbeelden: heb je afbeeldingen of richtingen waar je jouw logo wel in terug wilt zien, lever die dan aan. Zelfs grove schetsen die je zelf hebt gemaakt kunnen helpen met het invullen van jouw wens.
  • Geef je voorkeuren aan: wat voor soort logo wens je te ontvangen, wat voor lettertypes hebben jouw voorkeur, kleuren, etc. Ook aangeven wat je totaal niet wilt kan helpen in het ontwerpproces. Wees wel bewust van je doelgroep bij het aangeven van je voorkeuren. Tegenstrijdige berichten kunnen namelijk een averechts effect hebben. Professioneel en zakelijk willen overkomen met speelse lettertypes en veel felle kleuren wordt lastig. 
  • Denk aan de aspecten van een effectieve logo. Een logo kan misschien helemaal jouw smaak zijn, maar dat betekent niet gelijk dat het een goede/effectieve logo is. Ga voor een goede logo en doe je bedrijf niet te kort.

Bedrijfslogo nodig?

Wij helpen je graag met het ontwerpen van je logo. Kijk daarvoor op onze diensten pagina, of neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.


Wees op de hoogte van wat je koopt

Sommige dingen lijken vanzelfsprekend, maar dat kan wel is vies tegenvallen als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt of als je niet goed op de voorwaarden hebt gelet.

Hoe goedkoper je je bedrijfslogo laat ontwerpen, des te groter de kans dat je tegen onverwachte issues aanloopt. Ongeacht, we raden aan om altijd duidelijke afspraken te hebben gemaakt.

Let bij het aangaan van een samenwerking op het volgende:

  • Zorg dat je de auteursrechten van het uiteindelijke ontwerp krijgt
  • Zorg dat je ALLE benodigde bestanden krijgt. Hierbij zijn de vectorbestanden zeer belangrijk.
  • Weet wat je krijgt; hoeveel revisierondes heb je recht op? Hoeveel tijd wordt er aan je logo besteed? Waar in het proces wordt je betrokken? Welke stappen worden ondernomen om tot een resultaat te komen?
  • Weet wat je wilt; zijn er behoeftes of eisen die buiten het pakket of voorwaarden liggen van een ontwerpbureau waarmee je in zee wilt gaan? Geef dit aan en vraag naar de mogelijkheden. Vaak zijn ontwerpers flexibel en meedenkend.

Wees leergierig

Je hoeft zeker geen ontwerp expert te worden, maar het helpt wel om een zekere level van kennis te hebben. Dit maakt de communicatie met je ontwerper efficiënter, en geeft je ook de mogelijkheid om zijn of haar werk beter te beoordelen.

Wees kritisch en leergierig tegelijkertijd. Ik zal dit even toelichten.

In de momenten in het ontwerpproces waarbij je betrokken wordt (in feedbackmomenten, revisie rondes, presentatie momenten) probeer aandachtig te luisteren, te lezen, of te observeren.

Stel de kritische vragen en luister aandachtig naar het antwoord van de deskundige. Op deze manier kan je samen naar een effectieve logo toe werken.

Hierdoor kan je opbouwend kritisch zijn op het geleverde of gepresenteerde werk, in plaats van een gevoel of mening te delen die je niet kan uitleggen of onderbouwen. 

Er ontstaat verduidelijking in plaats van verwarring, met als gevolg minder tijd die geïnvesteerd moet worden door de ontwerper om duidelijkheid te scheppen voor de volgende stappen in het ontwerpproces.

Dit scheelt in de kosten en/of waarborgt de kwaliteit van het eindresultaat. 

als logo en ontwerpen van logo's nieuw voor je is wees dan nieuwgierig om nieuwe dingen te leren
Wees nieuwsgierig wanneer bedrijgslogo ontwerpen nieuw voor je is.

Zelf aan de slag met je logo, of kies je er voor om een bedrijfslogo te laten ontwerpen? Neem contact met ons op, of kijk op onze logo ontwerpen pagina, en we helpen je graag verder.

Tot slot

Als je een bedrijf hebt, in welke branche dan ook, moet je over een logo beschikken. Het uitpluizen van hoe, wat, wie en waarom kan een tijdrovende activiteit zijn.

Hopelijk heeft dit artikel duidelijkheid verschaft, en weet je nu wat voor jou de beste optie is in het verwezenlijken van een logo.

Heb je alsnog vragen, stel ze gerust. Wij helpen graag, en hopen je verder te kunnen helpen met je bedrijfsvoering. Je hebt tenslotte genoeg andere dingen aan je hoofd als ondernemer.

Succes met het ontwerpen van je logo!

GRATIS WEBSITE AUDIT AANVRAGEN

Deze post heeft een reactie

  1. webdesigner

    Dit is erg inspirerend, dank je.

Geef een reactie

Sluit Menu
Close Panel